keskiviikko 23.8.2017 | 07:04
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
MAINOS | KP24.fi

Viikingistä haltijaksi


Juhani Taivela ei vaikuta Stallonelta tai Schwarzeneggeriltä. Nahkatakki ja ruutupaita eivät näytä olevan repeytymispisteessä lihasten pullistellessa väkisin ulos vaatteiden kahleista.

- Kehonrakentajat ovat niitä isoja mörköjä, mutta dieetillä olevaa Classic Bodybuildingin harrastajaa ei voi ainakaan talvella tunnistaa katukuvasta. Vaatteet päällä, dieetillä ollessa, olen ihan tavallinen hoikka mies, Juhani toteaa hymyillen.

Juhani ei repäise paitaa päältään kesken haastattelun.

Näyttääkseen lihaksensa Juhani ei repäise paitaa päältään kesken haastattelun, vaan kaivaa puhelimestaan kilpailukuvia huhtikuun lopulla järjestetyistä Fitness Classic -kisoista. Kuvissa lihakset oikeasti pullistelevat.

- Onneksi kisakunnossa täytyy kuitenkin olla vain muutama tunti, sillä siinä pysyminen ei olisi realistista. Sitä paitsi naiset usein sanovat nämä kuvat nähtyään, etteivät koskisi tuon näköiseen mieheen pitkällä tikullakaan, Juhani nauraa.


Lepo saa lihakset kasvamaan

Juhani aloitti punttisalilla treenaamisen päästyään armeijasta 2000-luvun alussa. Sitä ennen hänellä oli taustallaan pitkä kamppailulajiharrastus aina potkunyrkkeilystä karateen ja capoeiraan.

- Vasta viime vuosina vaihdoin bodaustreeniin eli voima ei ole tärkein vaan lihasmassa.

Lihasmassaakin tärkeämpää on kuitenkin terveys. Vaikka salitreenejä pitäisi olla viisi kertaa viikossa, Juhani vaihtaa jalkatreenin suosiolla kevyeen lenkkiin, jos jalat ovat jo valmiiksi puhki. Hänelle terveellinen elämä ei ole vain harrastus vaan elämäntapa.

- Pelkkä kehon treenaaminen ei riitä, vaan liikunnan, levon ja ruoan pitää olla ehdottomasti tasapainossa.

Jos keho ei saa tahtomaansa lepoa, iskee yleensä flunssa.

Nuorempana Juhani ei ymmärtänyt lepopäivien merkitystä, mutta nykyään hän kuuntelee kroppaansa ja tietää, milloin on tauon paikka. Jos keho ei saa tahtomaansa lepoa, iskee yleensä flunssa, joka kaataa petiin koko viikoksi.

Lepopäivien lisäksi Juhani panostaa unen laatuun. Hyvin nukuttu yö takaa sen, että töissä on pirteä olo ja hymy irtoaa sekä itselle että muille.

- Myös lihakset tarvitsevat kasvaakseen unta. Lapsillekin aina sanotaan, että menkää ajoissa nukkumaan, niin jaksatte huomenna ja kasvatte isoiksi.


Proteiinijauhetta papalle

Terveellisen elämän täydentää ruoka. Juhani sai kotonaan hyvän pohjan terveellisen kotiruoan ansiosta, vaikka äiti ihmettelekin kaappiin ilmestynyttä heraproteiinijauhetta.

- Silloin kun aloitin treenaamisen, rahka oli jälkiruokaa ja heraproteiinijauhe miellettiin hormoniksi, Juhani naurahtaa.

Juhanin oma terveellinen ruokavalio ei noudattele valtion ravitsemussuosituksia vaan pohjautuu 60-luvun välimerelliseen ruokavalioon. Lautaselle päätyy siis tuoreita kasviksia, kalaa, kanaa ja oliiviöljyä.

Kun herkuttelen, käytän oikeaa voita, kermaa ja sokeria.

Treenin ansiosta Juhani pystyy hyvällä omatunnolla syömään silloin tällöin myös herkkuja ja valitsemaan ravintolan ruokalistalta pippuripihvin.

- Nykyään olen armeliaampi itselleni ja syön rennosti. Jos haluan syödä jotain, niin silloin syön. Kun herkuttelen, käytän oikeaa voita, kermaa ja sokeria. Itseltään ei kannata vahvasti kieltää mitään, koska se aiheuttaa vain stressiä.

Juhani haluaa muistuttaa, että parikymppisten bodailijanalkujen kannattaisi ensin oppia syömään oikeaa ruokaa ja alkaa vasta sitten täydentää ruokavaliota lisäravinteilla ja palautusjuomilla. Sitä paitsi on olemassa ryhmä, jonka olisi paljon tärkeämpää syödä proteiinijauhetta kuin nuorten.

- Yli 90-vuotias pappani hyötyy suhteessa enemmän proteiinijauheesta, koska vanhusten lihakset heikkenevät, jos niitä ei kuormita kunnolla tai syö tarpeeksi lihaskatoa ehkäisevää lihaa ja kalaa. Siksi vien papalle aina heraproteiinijauhetta ja käsken syödä sitä ruoan lisäksi. Haluan, että pappa pysyy hyvässä kunnossa ja täällä mahdollisimman pitkään, Juhani kertoo.

Juhanin mielestä lihaksia saa olla, mutta ei kuitenkaan liikaa. Näissä kuvissa kisakunto ei ole enää yllä, vaan lihaksiin on ehtinyt kertyä nestettä ja suolaa, mikä tuo lihaksiin pehmeyttä.


Kilpaurheilun ei ole tarkoitus olla terveellistä

Juhani ei aiemmin treenannut kilpailuun tähdäten, mutta salikaveri sai hänet innostumaan Helsingin Kulttuuritalolla järjestystä Fitness Classic -kilpailusta. Kilpailu toimisi hyvänä mittarina omien tulosten vertailussa.

Valmistautuminen kisaan alkoi jo marraskuussa, jolloin Juhani ryhtyi toteuttamaan kisaa varten suunniteltua treeniohjelmaa ja kisadieettiä.

- Kisadieetti oli mielenkiintoinen, sillä siinä oppi itsestä paljon uutta. Marraskuussa painoin 97 kiloa ja alimmillaan painoni kävi 79,1 kilossa. Kisapaino oli 83 ja risat, Juhani paljastaa.

Terveysriskit voivat lisääntyä kisadieetin aikana.

Vaikka kisadieetin ruokavalio olikin tiukempi, ei Juhanille tullut missään vaiheessa sellaista himoa, että karkkeja pitäisi mättää kaksin käsin suuhun. Hänelle kisadieetti siis sopi, mutta jos treenaajan perusasiat eivät ole kunnossa ja taustalla on sairauksia, kannattaa kilpailemista harkita tarkkaan, koska terveysriskit voivat lisääntyä kisadieetin aikana.

- Kaikki tietävät, että esimerkiksi pyöräily on terveellistä, mutta kilpapyöräily ei ole. Kilpaillessa kroppa laitetaan äärimmilleen. Jos itsetunto perustuu ainoastaan ulkonäköön, voi kisakunnon ylläpitäminen jäädä päälle ja se on kaikkea muuta kuin terveellistä.

Juuri ennen lavalle astumista Juhanin kisakunto oli parhaimmillaan. Dieetti, sitä seurannut tankkaus ja lämmittely olivat sujuneet hyvin.

Minua jännitti ensikertalaisena hieman liikaa.

- Ainoastaan oma jännitys yllätti. Osallistujia oli yksitoista ja sijoitukseni oli seitsemäs. Minua jännitti ensikertalaisena hieman liikaa, ja se vaikutti kisalavalla eniten poseerausten puhtauteen, mikä taas vaikutti sijoitukseeni.

Kisan jälkeen Juhani sai palautetta fitnessurheilun isänä tunnetulta K.P. Ouramalta, joka vakuutti, että miehen fysiikka oli kunnossa, mutta jännitys vaikutti lopputulokseen.

- Olin otettu palautteesta. Virheet korjataan ja niistä otetaan oppia.


Kielletyt aineet kiellettyjen listalla

Seuraavan kerran Juhani kilpailee vuoden tai parin päästä, sillä hänen mielestään lavalle pitää joka kerta tuoda jotain uutta. Kehonrakennuspuolelle hän ei aio kuitenkaan koskaan siirtyä.

- Kehonrakennus on asia erikseen, koska jokainen tajuaa, ettei niin isoksi kasva pelkällä kaurapuurolla. Classic Bodybuilding on minulle sopiva laji, koska siinä ei käytetä kiellettyjä aineita ja kilpailijoita testataan aktiivisesti.

Alkoholikin on hänen elämässään pääsääntöisesti tummien oluiden ja viskien muodossa.

Juhani arvosti jo lapsena vanhempiaan, jotka eivät olleet edes maistaneet tupakkaa. Nyt mies jatkaa samalla linjalla. Alkoholikin on hänen elämässään pääsääntöisesti tummien oluiden ja viskien muodossa: niitä otetaan harvakseltaan ja kerrallaan hyvin pieni määrä.

- Alkoholissa ei ole mitään pahaa, vaan siinä miten sitä käytetään.

Koska huumausaineet eivät kuulu millään tavalla Juhanin terveelliseen elämään, ei hän halua käyttää kiellettyjä aineita myöskään treenatessaan. Silti hän ymmärtää kilpaurheilijoita, jotka käyttävät kiellettyjä aineita.

- Kilpaurheilussa, jossa tarvitaan nopeutta, voimaa tai kestävyyttä, ei vain pääse huipulle ilman aineita. Täytyy kuitenkin muistaa, että pelkillä aineilla ei kehity, jos makaa sohvalla, vaan niiden avulla voi treenata entistä enemmän ja palautua nopeammin verrattuna naturaalitreenaajaan.

Juhani kehottaa kaikkia pysyttelemään aktiivisen terveys- ja kuntoliikunnan puolivälissä. Haittoja voi ilmetä, jos makaa päivät pitkät sohvalla tai siirtyy kilpaurheilun puolelle.


Viikinki ilman äijämahaa

Vaikka Juhanin lihakset eivät kiinnitäkään kadulla ihmisten huomiota, katseet kääntyvät miehen tyylin perään. Pitkät hiukset ja viikinkimäisyys eivät ole tavallinen näky suomalaisessa katukuvassa.

- Lisäksi minulla on avoin ryhti: selkä on suorassa, mutta nokka ei ole pystyssä. Pappa aina sanoi, että nyt selkä suoraksi ja kävele niin kuin miehet, Juhani hymyilee.

Kun Juhani pääsi armeijasta, hän kasvatti pitkät hiukset. Kun hartioihin alkoi kertyä rotevuutta, oli parran kasvatuksen vuoro. Sen jälkeen ystävät totesivat, että mies näyttää ihan viikingiltä.

En siis halua olla mikään pretty boy.

- En tykkää sliipatusta tyylistä, vaan pitää olla hieman rouheutta. En siis halua olla mikään pretty boy, mutta en myöskään nallekarhua muistuttava isomahainen viikinki. Kisoissa tavoittelin antiikin kreikan soturimaista fysiikkaa ja viikinkilookkia.

Look osui kohdalleen, sillä se innoitti erästä Dungeon & Dragons -pöytäroolipelin suunnittelijaa ottamaan Juhanin malliksi pelihahmolle.

- Olen otettu, että joku sai kuvista inspiraatiota, sillä olen itse pelannut peliä lapsena. Ennen minulle sanottiin, että näytän Legolasilta Taru sormusten herrasta, joten on osuvaa, että pelihahmona minusta tulee puolihaltiatruidi, jolla on partakoru ja suipot korvat, Juhani toteaa.


Löydät lisää kuvia Classic Bodybuildingista ja Juhanin viikinkityylistä miehen Instagramista @juhanikalervonpoika.

Tämä artikkeli on tehty Mainos- ja digitoimisto Creamedian tuottaman Pokka.clubin toimittamana. Jos tykkäät Pokan jutuista ja tyylistä, käy äänestämässä meitä Finnish Web Awards -kilpailussa. Äänestää voit täällä.