keskiviikko 23.8.2017 | 07:09
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
#
ti 21.2.2017 klo 15:00 0

Liikenneturvallisuus kohentunut: Törmäystestit tepsivät, turvallisuus parani

Kari Pitkänen

Kun ensimmäiset Euro NCAP -kolaritestitulokset julkistettiin helmikuussa 1997, seurasi iso poru. Vain kaksi testattua pikkuautoa – Ford Fiesta ja Volkswagen Polo – ylsi kolmen tähden tulokseen. Neljä autoa sai kaksi tähteä ja Rover 100 vain yhden. Maksimitulos 20 vuotta sitten olisi ollut neljä tähteä.

Autonvalmistajat väittivät, että täysi tulos olisi mahdoton. Vain viisi kuukautta myöhemmin Volvo S40 saavutti ensimmäisenä täydet neljä tähteä.

– Kolaritestien julkaisun ansiosta autonvalmistajat alkoivat kilpailla keskenään turvallisuudella. Sen ansiosta kehitys on ollut paljon nopeampaa kuin se olisi ollut tyyppihyväksyntävaatimusten kautta,

Autoliiton
viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Autoliitto julkaisee Euro NCAP -testit Suomessa. Tähän mennessä on kolaroitu 1 800 autoa. Testiohjelman ansiosta lasketaan säästyneen yli 78 000 henkeä.

Euro NCAP -testi oli ja on edelleen autojen tyyppihyväksyntään vaadittavia testejä ankarampi.

Jo vuonna 1997 etutörmäystestin nopeus oli 64 km/h ja sivutörmäystestissä 50 km/h. Lisäksi Euro NCAP testasi jalankulkijaturvallisuuden.

Testien alettua turvatyynyt ja ajonvakautusjärjestelmät yleistyivät nopeasti edullisemmissakin autoissa. Huonot testitulokset johtivat myynnin sakkaamiseen. Siksi Rover 100 -mallinkin valmistus lopetettiin jo 1998.

Ensi vuonna Euro NCAP alkaa testata järjestelmiä, jotka auttavat välttämään törmäystä pyöräilijään. Lisäksi testin arvostelukriteereitä kiristetään säännöllisesti. Viides ”törmäystähti” otettiin mukaan 2000-luvun alussa. Sen saavutti ensimmäisenä Renault Megane vuonna 2001.

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.