lauantai 25.3.2017 | 09:47
SÄÄ
Sää nyt
°
m/s
  ° m/s
Sääsivulle »
UUTINEN | KP24
su 19.3.2017 klo 06:00 0

Kong on saaren Kingi

Kong: Pääkallosaari (Kong: Skull Island). Ohjaus Jordan Vogt-Roberts. Käsikirjoitus Dan Gilroy, Max Borenstein, Derek Connolly. Kuvaus. Pääosissa John C. Reilly, Tom Hiddleston, Brie Larson, Samuel L. Jackson. 119 min. K12. Warner Bros. 2017. Rex, Kokkola. Kinocity, Pietarsaari.

* * *

Hannu Björkbacka

Pienimuotoisella kasvukomedialla Kings of Summer (2013) viehättänyt ja tv-ohjauksilla pätevöitynyt Jordan Vogt-Roberts osoittaa hallitsevansa isoakin koneistoa. Uusi King Kong jyrää vastustamattomasti. Pääkallosaari on reipasta menoa lopputeksteihin saakka ja niidenkin jälkeen on luvassa yllätys.

Itse jättiapina King Kong ei ole koskaan näyttänyt näin hyvältä. Se ilmestyy kuvaan samalla itsevarmalla ja valloittavalla svengillä kuin pikkutyttö isänsä uutisraporttiin tuoreessa somehitissä. Pitkä lopputaistelu toisen jättiläisryökäleen kanssa on ilmiömäistä digityötä ja kruunaa elokuvan.

En silti kautta linjan ihastunut 3D-kuvaan. Mikä toimii näyttävissä tehokohtauksissa, tökkii silmään arkisemmissa tilanteissa. Mutta muuten kehuihin riittää aihetta. Vogt-Roberts ohjaa viitseliäästi ja pitää seikkailun ilmeikkäänä. Erityisesti Kongin Pääkallosaaren alkupuoli on viihde-elokuvan juhlaa.

Keksitystä ihmeapinan legendasta ammentava käsikirjoitus rientää napakasti tilanteesta ja tunnelmasta toiseen. Juonen heppoisuutta ja hahmojen ohuutta ei ehdi paljon miettiä.

Vietnam, Havaiji ja Australia tuovat paikallisväriä ja sitovat fantasia-aiheen pitävästi maankamaralle. Samuel L. Jacksonin, John Goodmanin ja John C. Reillyn tapaiset mahtisonnit ylläpitävät kiinnostusta, vaikka ihmiset jäävätkin mahtavan Kongin varjoon.

Hienot Brie Larson ja Tom Hiddleston eivät ole parhaimmillaan aivottoman toimintaseikkailun melskeessä. Toimintasankareiksi näyttelijät ovat persoonattomia, mutta täyttävät paikkansa siinä, missä eksoottisiin avustajarooleihin tuomitut saaren "alkuasukkaatkin". Shea Whigham, Tian Jing, Toby Kebbell ja Thomas Mann hyörivät kaverikuvissa rinnalla.

Pääkallosaari jää kirkkaasti kakkoseksi, jos sitä vertaa toiseen kassamenestysrymistelyyn, X-Men-sarjan Loganiin. Vogt-Robertsin Kong on vauhdikas ja menevä, mutta James Mangoldin tuomaa imua kerronnassa ei ole. Mahtihitit ovat elokuvallisia vuoristoratoja, niiden kyydissä kelpaa säikkyä ja ihastella. Loganiin katsoja haluaa palata myöhemminkin. Kongin tarina ei ole tarpeeksi vahva ja resonoiva. Hahmoistakin vain John C. Reilly lopulta pärjää digihirviöiden karismalle.

Kong: Pääkallosaari pudottelee matkan varrella pieniä piikkejä Yhdysvaltain nykyiselle Trump-menolle. Armeijan ja tutkijoiden ryhmät eksyvät saarella toisistaan. Kohdatessaan ne joutuvat törmäyskurssille. Toiset haluavat tuhota ja toiset säilyttää saaren salaisuudet. Mutta joukkotuhoaseista kumpikaan ryhmittymä ei irrota otetta, vaikka Brie Larsonin hahmo sodanvastaiseksi sotakuvaajaksi ilmoittautuukin.

Puhtaaseen viihdeseikkailuun ei oikein istu, että se yrittää paikoin myötäillä Vietnam-klassikkoa Ilmestyskirja. Nyt. Musiikkivalinnat Creedenceineen ovat Pääkallosaaressa varman päälle valittuja, mutta toimivia.

Julkaisemme kommentit tarkistuksen jälkeen nimimerkillä tai nimellä. Käytämme nimimerkkiä, mikäli se on syötetty. Tarvitsemme nimen toimituksen käyttöön kommentin julkaisemiseksi.


Kommentit